Welkom bij Gouwestad!

Gouwestad is de lokale omroep van Gouda...

Welkom bij Gouwestad!

Gouwestad is de lokale omroep van Gouda...

...maar het is ook jouw omroep in de buurt!
Slider

Raad vol lof over woningbouwplannen spoorzone (GA)

op . .

Nu nog onbebouwde spoorzone foto @gemeentegouda

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Opvallend veel positieve woorden deze week in de gemeenteraad voor de bouwplannen in de spoorzone. Hierbij verrijzen tussen het spoor en de Burgemeester Jamessingel binnenkort 4 woontorens met ruim 400 nieuwe appartementen, waarvan de helft voor Goudse jongeren. Maar zorg is er ook, vooral over de nabijheid van het spoor waarover nog steeds gevaarlijke stoffen worden vervoerd en de krappe parkeernorm.

Dit bouwplan is onderdeel van een groot project voor deze (grotendeels) onbebouwde strook Gouda, waar nu nog vooral kantoren staan (Huis van de Stad, RaboBank, Technolution) en de bioscoop. De komende vier jaar worden hier minimaal 1000 nieuwe woningen gebouwd.

M3 goud spoorzone oost M3

Verschillende prijsklassen

M3 Architecten bouwt in het westelijke deel 209 woningen onder de noemer ‘Wonen in Goud’: een mix van koop- en huurwoningen zowel in de sociale huur als midden huur. Op de begane grond, ook wel 'plint’genoemd, komen werkruimten en voorzieningen.

In het oostelijk deel maakt Wibaut projectontwikkeling plan 1828: twee flats met starterswoningen voor jongeren tussen de 18 en 28, met gedeelde voorzieningen op de begane grond. Door zijn maximale hoogte van 70 meter meteen het hoogste gebouw van de stad. De bouwer belooft in de eerste verhuurronde alle woningen aan te bieden aan Goudse woningzoekers in de goeie leeftijdsklasse. Daarna wordt gelet op zeker de helft Goudse bewoners.

spoorzone oost van website gemeente Gouda










Parkeren

Kevin de Jonge (VVD) kon niet uit over de ‘krankzinnige’ parkeernorm van 0,15 parkeerplek per woning. De wethouder wees nog maar eens op de locatie: vlak bij het spoor en de inzet op alternatieven voor de auto: fietsen, OV en deelmobiliteit. “We blijven de rode loper niet uitrollen voor de heilige koe."

Maar ook andere partijen vrezen parkeerdruk en droegen suggesties aan met partijen met grote parkeerplaatsen in de buurt (Rabobank, de Driestar en de Moskee aan de Antwerpse weg) te gaan praten, of er mogelijk dan die ruimte gebruik gemaakt kan worden. Mocht dit in de toekomst nodig zijn. 

Dicht bij spoor
Ook de ligging zo vlak bij het spoor is voor de raadsleden een punt van zorg. Pro Rail zelf wees in een brief op het transport van gevaarlijke stoffen, en vroeg om een uitgebreid reddingsplan, waarover ook de brandweer meedenkt. Theo Lucas (GBG) vroeg om een lijst stoffen van wat er per trein zoal door Gouda heenrijdt. Zorgen over geluidsoverlast suste de wethouder met woorden over goede isolatie voro de huizen en de binnentuin, waaromheen de flats worden gebouwd. 

Door die spoornabijheid zijn de woningen niet voor kwetsbare groepen, vanwege de zelfredzaamheid. "Maar je hoeft er niet uit als je onverhoopt in een rolstoel terecht komt" stelde wethouder Wethouder Rogier Tetteroo (PvdA, ruimtelijke ordening) vragensteller Marja van Dijck (Gouda’s 50+ partij) gerust. “Ik snap ook niet waarom dat is: als groep niet en individu wel.”

Meerderheid vóór
Toch lijkt een meerderheid op 6 oktober voor wijziging van het bestemmingsplan te zullen stemmen, die deze bouw mogelijk maakt. "Aan de slag", riep  Mohammed Mohandis (PvdA) zijn partijgenoot wethouder Tetteroo monter toe. Al blijven er bedenkingen over parkeren en ook over de hoogte. “Normaal staan wij schuw tegenover hoogbouw, maar hier vinden wij dat het wel kan”, zei Harold Hooglander (SGP)

SP’er Foor Broer (SP) gaat nog even met zichzelf in conclaaf. “Ik heb een moreel dilemma. Ik ben blij met de sociale woningen. Aan de andere kant zijn het wel kleine ruimtes met tijdelijke contracten (huurcontracten lopen af als je 28 wordt) en ik vind het raar dat er geen Milieu Effect Rapportage hoeft te worden gevraagd.”

Tags: Goudse Achtergronden