Zuid-Holland viert Nederlandse Biercultuur

Zuid-Holland viert Nederlandse Biercultuur 

Tal van bieractiviteiten in de week van 16 t/m 26 mei 

Zuid-Holland maakt zich klaar voor de Week van het Nederlandse Bier. In heel Zuid-Holland worden tijdens de Week van het Nederlandse Bier van 16 t/m 26 mei tal van bieractiviteiten georganiseerd door cafés, restaurants, brouwerijen, slijterijen en andere organisaties.

Zo wordt ‘De Week’ traditiegetrouw geopend met het Nederlands Bierproeffestival van 16 t/m 18 mei in de Haagse Grote Kerk.

Ook daarna kan men nog tot en met 26 mei in o.a. Bodegraven, Brielle, Delft, Den Haag, Gouda, Hillegom en Rotterdam het Nederlandse bierlandschap verkennen tijdens diverse bierproeverijen, bierfestivals, lezingen, masterclasses, bier-spijswandelingen en open dagen bij brouwerijen.
Voor een overzicht van alle activiteiten en meer informatie over deelname: www.weekvanhetnederlandsebier.nl  
 
 
Veel bieractiviteiten
De Week van het Nederlands Bier verbindt dit jaar alle twaalf provincies met een grote hoeveelheid aan bruisende bieractiviteiten. Van 16 tot en met 26 mei ontdekken liefhebbers de veelzijdigheid van bier door heel Nederland. Brouwerijen, cafés, restaurants en andere organisaties zorgen iedere dag voor diverse bieractiviteiten.
 
Dyann van Alderen (voorzitter Week van het Nederlandse Bier): “Nederland bruist! Er zijn deze editie weer heel veel activiteiten aangemeld. De Nederlandse biermarkt blijft groeien en dit zien we terug in de grote diversiteit aan activiteiten door heel Nederland. Goed om te zien dat ook deze activiteiten aandacht besteden aan de huidige trends: verantwoordelijk omgaan met alcohol én natuurlijk meer bier, met minder alcohol. Wij zijn trots dat Nederland als bierland blijft innoveren en met activiteiten in alle twaalf provincies is er altijd een activiteit dichtbij.”
 
Mega COLLAB Brew
Op vrijdag 17 mei worden, in het kader van de Week van het Nederlandse Bier, voor het eerst de landelijke Collaboration Brews gelanceerd bij verschillende brewpubs, cafés en proeflokalen door het hele land. Maar liefst 42 brouwerijen doen mee aan deze bieractiviteit van organisator CRAFT. Door middel van een trekking zijn er begin maart 21 duo’s gevormd. Elk duo heeft een opdracht meegekregen in de vorm van een brede biersuggestie zoals ‘Tropische verrassing’ en ‘Er is niks mis met een klassieker’ of ‘Peper en thee’.

De afgelopen weken werkten de duo-brouwerijen nauw samen om een bier te brouwen. Het nieuwe bier wordt door beide brouwerijen op de markt gebracht. Daarnaast zullen de deelnemende brouwerijen tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei ook de mogelijkheid bieden de bieren te proeven.
 
De landelijke lancering van de COLLAB Brew vindt plaats op vrijdag 17 mei om 11.00 uur bij Brouwerij Kompaan in Den Haag. De collabs zijn daar vervolgens ook te proeven bij een aansluitende lunch.
 
Locatie
Brouwerij Kompaan
Saturnusstraat 55
2516 AE in Den Haag
 
Activiteit organiseren?
Organisaties en ondernemers die iets willen organiseren tijdens de Week van het Nederlandse Bier 2019 kunnen hun activiteiten eenvoudig aanmelden via de website. Ze kunnen hiermee rekenen op extra (online) promotie en een handige communicatietoolkit.
 
De Week van het Nederlandse Bier wordt op 16 mei traditiegetrouw geopend op het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag en afgesloten met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei. Tientallen brouwerijen door heel het land openen dan hun deuren voor publiek. Iedere organisatie kan aanhaken op de Week van het Nederlandse Bier door een biergerelateerde activiteit te organiseren.
 
-        16 mei t/m 26 mei: Vele bieractiviteiten door het hele land
-        16 mei: officiële opening van de Week van het Nederlands bier + bekendmaking
Beste Bier van Nederland 2019
-        16 mei t/m 18 mei: Nederlands Bierproeffestival Den Haag
-        17 mei: Lancering Mega COLLAB
-        21 mei: Pubquiz WeekNLBier
-        24 mei t/m 26 mei: Nederlandse Brouwerijdagen
 
Stichting Week van het Nederlandse bier
De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.
 

Onderwerpen