Forse stijging bezoek Goudse highlights in 2018

op Gepost in Lokaal nieuws



Forse stijging bezoek Goudse highlights in 2018

De eerste cijfers over 2018 laten zien dat het weer een goed jaar was voor de highlights in Gouda. Het aantal bezoekers van de Sint-Janskerk is in 2018 met 22% gegroeid naar meer dan 60.000 bezoekers. De evenementen in de Sint-Janskerk, zoals concerten en de winterfair, trokken nog eens 51.000 bezoekers extra. Museum Gouda had in 2018 een topjaar en ontving meer dan 60.000 bezoekers, 71% groei ten opzichte van 2017.

Voor beide bezienswaardigheden is de Museumkaart van belang in de groei. De bezoekers uit Nederland zijn hierbij van groot belang. Gemiddeld komt 70% van alle bezoekers aan Gouda uit Nederland en zij dragen bij aan bestedingen in winkels en horeca. Naast deze groep vrijetijdsgenieters uit Nederland zijn bezoekers uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk de grootste groep die Gouda bezoekt.


Meer goede cijfers
Het Goudse Gidsen Gilde wist ook weer meer bezoekers rond te leiden langs de unieke plekjes van Gouda. In 2018 inmiddels 9000 mensen en meer dan de helft Nederlandstalig. De schouwburg wist te groeien van 141.000 naar 144.000 theatergenieters. Cinema Gouda blijft rond de 230.000 bezoekers trekken en ook de Waag blijft stabiel met 13.000 bezoekers. De gemiddelde hotelbezetting is verder gestegen van 73,6% naar 74,5%.

VVV Gouda
De website www.welkomingouda.nl heeft in 2018 een groei van 22% unieke bezoekers gehad. In totaal hebben meer dan 230.000 unieke bezoekers een kijkje genomen op de website van VVV Gouda. De piek lag in augustus met meer dan 31.000 bezoekers. Op de website zijn het afgelopen jaar veel inspirerende blogs geplaatst in 4 talen. Vooral de kaasmarkt en de uitagenda blijven onverminderd populair op de website. Meer dan 165.000 bezoekers aan de website komen uit Nederland.

Het bezoek aan de balie is in 2018 licht gegroeid naar ruim 46.000 bezoekers waarvan ongeveer 35.000 bezoekers uit Nederland. Op donderdagen tijdens de kaasmarkt staan VVV medewerkers ook buiten de Waag om de Welkom in Gouda brochure uit te delen en vragen te beantwoorden. Op deze manier worden de bezoekers aan Gouda altijd gastvrij te woord gestaan.

Welkom in Gouda 2019 brochure
Bij de start van het nieuwe toeristische seizoen vanaf donderdag 21 maart – als de VVV in de Goudse Waag weer dagelijks van 10 tot 17 uur open is – ligt de nieuwe Welkom in Gouda brochure klaar bij de VVV-balie, in de binnenstad en op veel plekken in de wijde omgeving. Ook dit jaar gaat de oplage verder omhoog. De folder staat boordevol informatie en verschijnt in het Nederlands, Engels, Duits en Frans. In het Spaans en Chinees is een verkorte uitgave verkrijgbaar met daarin de belangrijkste informatie voor een bezoek aan Gouda. De brochures zijn gratis voor alle bezoekers, met dank ook aan de vele ondernemers die een advertorial in de brochure plaatsen. De complete oplage bedraagt 112.500 stuks.

Klaar voor het nieuwe seizoen
 “We promoten Gouda in binnen- en buitenland: in Nederland bijvoorbeeld met de Facebook campagne op de VVV Gouda pagina en in Nederland en daarbuiten door onze deelname aan meerdere beurzen gedurende het hele jaar. Dit jaar gaan we ons met een campagne in de zomer en de winter nog meer richten op bezoekers uit Nederland en daarbij ook de inwoners van Gouda en de regio. Ook voor deze groep heeft Gouda enorm veel te bieden voor een gezellig avondje of dagje uit.

We zijn klaar voor de start van het nieuwe toeristische seizoen. Samen met de ondernemers en de bezienswaardigheden laten we de bezoekers een geweldige tijd in Gouda beleven, zodat ze graag weer terugkomen naar de mooie historische binnenstad.”, aldus Heleen de Winter, coördinator toeristische promotie van gemeente Gouda.

Onderwerpen