Groen licht voor het gebiedsbod Krimpenerwaard

op Gepost in Regionaal nieuws



Groen licht voor het gebiedsbod Krimpenerwaard
 
 De gemeenteraden van Krimpenerwaard en Krimpen aan den IJssel staan achter het uitbrengen van een gebiedsbod. Donderdagavond sprak de gemeenteraad van Krimpen aan den IJssel hiervoor haar steun uit. Eerder deze week ging de gemeenteraad van Krimpenerwaard akkoord.
 
Het gebiedsbod beschrijft de ontwikkelmogelijkheden van de regio Krimpenerwaard in combinatie met een vaste oeververbinding. Het gebiedsbod voor de Krimpenerwaard geeft aan wat de kansen zijn voor de regio op het gebied van economie, wonen en leefbaarheid als de keuze valt op de Oost-Oost-variant. U vindt de tekst van het gebiedsbod op de websites van beide gemeenten.
 
Wethouder Ria Boere: “Ik ben blij met het besluit van de raad en met de complimenten voor het resultaat wat er nu ligt. Natuurlijk zijn er nog vragen uit de raad. Die komen aan de orde wanneer er een besluit is genomen over de locatie van de vaste oeververbinding. Daarna volgen nog een aantal onderzoeken. Het is goed dat de raad hier kritisch in staat. Met dit gebiedsbod maken we duidelijk wat de kansen zijn in de regio als de keuze valt op de Oost-Oost-oeververbinding. Belangrijk voor een vitale Krimpenerwaard tot 2050 en verder”.
 
Wethouder John Janson: “We hebben een belangrijke stap gezet. Ik kijk uit naar de voortzetting van de vruchtbare samenwerking met de Krimpenerwaard en de Provincie. Ik ben blij met de brede steun van de Krimpense raad. Het is ons daarmee gelukt om een gezamenlijk gebiedsbod te ontwikkelen. Zo kunnen we de potentie van de Krimpenerwaard ook bij het Rijk op de kaart zetten.”
 
Het gebiedsbod wordt door de gedeputeerde Infrastructuur van Zuid-Holland  ingebracht in de gezamenlijke besluitvorming voor grote infrastructurele en ruimtelijke projecten van het Rijk, provincie en regio. De verwachting is dat er hier in juli over de locatie van de vaste oeververbinding wordt besloten.
 
Voor een nieuwe, vaste oeververbinding zijn twee plannen in ontwikkeling: een verbinding over de Lek tussen Krimpenerwaard en Ridderkerk, de variant Oost-Oost, en een verbinding over de Nieuwe Maas tussen Feyenoord en Kralingen, de variant Oost. Een oeververbinding Oost-Oost heeft belangrijke verkeerskundige voordelen voor de ontlasting van de Brienenoordbrug en de Algerabrug. Met het gebiedsbod versterken we de argumenten om te kiezen voor verdere verkenning van de Oost-Oost verbinding. 
 

Onderwerpen