Door: Leo
Is altijd een moeilijk punt: actievoeren over CAO's of werkgerelateerde zaken, als je (groten)deels met vrijwilligers werkt:
De betaalde krachten willen het er wel over hebben, omdat het hun brood is.
De vrijwilligers willen het er niet over hebben, omdat zij vanuit een andere invalshoek actief zijn en de arbeidsperikelen hen niet aangaan.
Consensus is moeilijk te vinden, maar vaak zijn de betaalde krachten de ruggegraat van zo'n organisatie en de vrijwilligers de kurk die alles drijvende houdt! Je kan geen van beide groepen missen.
En dan krijg je bij bv acties of vergaderingen wel eens botsingen. En toch is het belangrijk met de betaalde minderheid rekening te houden, omdat bij het wegvallen van deze groep de organisatie wel eens kan wegvallen en er niks overblijft om je vrijwillig voor in te zetten.
net als dat je geen vrijwilligers moet wegjagen, omdat je anders je inzetbaarheid in gevaar brengt.
Maar ik kan me voorstellen dat betaalde krachten een ongeïnteresseerde of zelfs vijandige houding tav dergelijke zaken vervelend vinden: hun belangen gaan nl verder dan alleen vanuit een overtuiging vrijwilligerswerk doen. Het zijn ook hun inkomsten. En deze gevoelens worden nogal eens vergeten door sommige vrijwilligers, weet ik uit eigen ervaring.